آمادگی کنکورسراسری

در این وبلاگ نکات و آموزش های لازم جهت آمادگی هرچه بیشتر دانش آموزان در کنکو داده خواهد شد.

آمادگی کنکورسراسری

در این وبلاگ نکات و آموزش های لازم جهت آمادگی هرچه بیشتر دانش آموزان در کنکو داده خواهد شد.

روش کنترل استرس کنکور

در اینجا قصد دارم روش های کنترل استرس کنکور در دوران کنکور با نگاهی به دنیای پیچیده ی مغز را بررسی کنم که اکثر داوطلبان کنکور درگیر استرس دوران کنکور می باشند. پس با دقت بخوانید!!

احتمالا برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی به محلی جدید و نا آشنا قدم میگذارید استرس سراپای وجودتان را دربر بگیرد مخصوصا اگر برای انجام کاری مهم به آنجا رفته باشید.

برای مثال بی قراری های سر جلسه امتحانات مدرسه را به خاطر بیاورید !

استرس واکنش طبیعی بدن در  برابر تنش ها و نگرانی های روزمره است و مثل باقی پاسخ های بدن به محرک ها، طبیعی و در حد نرمال مفید است.

اما اگر این هیجان و استرس بیش از حد بشود می‌تواند تمرکز شما را از بین برده و بازده مغز شما را کاهش دهد.

در این بین روان‌شناسان و روانپزشکان سردمداران این عرصه هستند و هریک در حیطه توانایی های خود روش هایی را برای کنترل استرس پیشنهاد میدهند و سعی میکنند با صحبت کردن یا تمرین های ذهنی و جسمی و یا با مصرف دارو مشکل شما را برطرف کنند.

در ادامه نقش مغز در ایجاد و کنترل استرس و روش های کنترل استرس کنکور صحبت خواهم کرد.

نقش مغز و هورمون های مغزی در کنترل رفتار و احساسات انسان بر هیچ کس پوشیده نیست و سالهای سال است محققین علوم اعصاب در پی کشف روابط تنگاتنگ این‌دو هستند و آنها نیز پیشنهاداتی برای کنترل هیجانات منفی دارند.

با این وجود سوال رایجی که من و سایر مشاوران کنکور بارها و بارها از دانش آموزان می‌شنویم این است:

« چگونه استرس دوران کنکور و بی قراری خودم را کنترل کنم ؟ »

پاسخ واضح است … با مغز خود بیشتر آشنا شوید !

یکی از ابتدایی ترین مراکزی که در دوران جنینی در مغز فعال می‌شود هسته ی آمیگدال یا بادامه نام دارد که نقش مهمی در یادگیری و حافظه ایفا می‌کند، آمیگدال همچنین مسئول تظاهرات هیجانی چهره مانند خوشحالی و ترس است.

از همین رو بیشتر رفتار نوزادان و کودکان با هیجانات نمود پیدا می‌کند.

استرس نیز نوعی هیجان است و می‌تواند در افراد علائم مختلفی داشته باشد؛

برخی از افراد ممکن است دچار سردرد شوند و یا در ناحیه معده احساس درد کنند درحالی که دیگران ممکن است دچار خواب آلودگی گردند به هر نحو کنترل استرس برای جلوگیری از افت بازده مغز در زمان مطالعه و حل سوالات و برای حفظ سلامتی امری ضروری است.

روش های کنترل استرس کنکور و آزمون

باید توجه داشت که استرس می‌تواند عوامل ریشه ای و طولانی مدت داشته باشد و می‌بایست این عوامل را کشف و رفع کرد اما برای کنترل سریع و مقطعی این مشکل راه حل زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

جهت اینکه برای مدتی از فعالیت این هسته مهم در مغز بکاهید مغز خود را درگیر منطق محض کنید !

  • همانطور که تاریکی با نور از بین می‌رود یا اسید با باز خنثی می‌شود، منطق نیز نقطه مقابل هیجان است و جلوی پیشروی آن را می‌گیرد.

برای این کار , با شمردن اعداد (برای مثال اعداد زوج یا ضرایب ۳) مغز خود را درگیر ریاضیات که منطق محض است کنید، دقت داشته باشید که این دنباله ی عددی هرچه پیچیده تر باشد نتیجه ی بهتری را به دنبال خواهد داشت.

  • لازم به ذکر است بعضی مواد غذایی و نوشیدنی ها مخصوصا نوشیدنی های کافئین دار و نیکوتین استرس شما را تشدید می‌کنند.

پس بهترین نوشیدنی سر جلسه آزمون و کنکور آب و بهترین قندی که بتوانید به عنوان سوخت سلول های مغزی استفاده کنید کشمش و خرما می‌باشد (البته اگر کمی گردو هم در کنار اینها استفاده کنید یک میان وعده مغذی و البته خوش‌مزه خواهید داشت)

  • پس اگر بار دیگر اضطراب به شما غلبه کرد خونسردی خود را حفظ کنید , چند ثانیه تنفس شکمی انجام بدهید و شروع به شمردن اعداد کنید و با آرامش کامل به کار خود ادامه بدهید.

با این روش هامی توانید استرس کنکور و یا آزمون خود را کنترل کنید و به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.

موفقیت یک مهارت است که باید آموخته شود … برای کسب هر مهارتی باید وقت گذاشت. در مسیر موفقیت شاید نتوانید خرگوش باشید اما لاکپشت بودن بهتر از سنگ بودن است.

لاک پشت دیر یا زود به جایی میرسد اما سنگ هرگز…


منیع: https://dr-yaghobi.com/exam-stress-control-an-overview-of-the-complex-brain-world/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد